DMC gaat voor meer groen, meer sfeer en beleving

Dedemsvaart - ‘We zijn zeker niet ontevreden over de gang van zaken’, zegt Jolande Nanning, voorzitter van de DMC. ‘Maar soms zou je willen dat het allemaal wat sneller gaat.’ Nanning heeft het dan onder andere over het verplaatsen van winkels naar de omgeving van de Markt en Julianastraat-zuid. ‘Dat er winkels blijven in de Julianastraat-noord vinden we prima, maar dat is meer het aanloopgebied.’

Grootste probleem zit ‘m met name in de Marktstraat. Hier zijn tal van grote panden die al enige tijd leeg staan. ‘Door de goede ligging en de omvang van de winkel liggen de huurprijzen hier aan de hogere kant. Daardoor wil niet iedere winkelier naar de Marktstraat verhuizen.’ Jolande Nanning erkent dat Dedemsvaart net te klein is voor grote winkelketens om zich hier te vestigen. ‘Toch, zonder nader op de details in te kunnen gaan, kan ik wel zeggen dat er nog een en ander speelt. Dat is goed voor het dorp. Wat ik ook goed vind is dat het afgelopen jaar de nodige nieuwbouw is gerealiseerd aan de Markt. Het vormt nu veelmeer een geheel.’

Parkeerproblemen

Je hoort veel mensen klagen over het gebrek aan parkeerplaatsen in Dedemsvaart. ‘Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat er voldoende ruimte om te parkeren is. Denk aan de ruimte achter de Baron, naast Nuvelstijn en het parkeerterrein achter de Hervormde Kerk. Je bent vanaf die locaties zo bij de winkels. Feit is dat we de auto graag pal voor de winkel willen zetten en dat kan niet altijd.’ Wel wordt er nagedacht over het gemak van het parkeren op de Markt. Er wordt gepleit om de parkeerplaatsen, of een deel daarvan, schuin te maken zodat in- en uitrijden eenvoudiger wordt. ‘Samen met de gemeente zoeken we naar een goedkope oplossing. Vast staat al wel dat de ijzeren hekjes verdwijnen. Er gebeuren veel ongelukken op de markt en het aantal blijft vrij stabiel. Daar willen we verandering in brengen.’ Voordeel vindt Jolande wel dat de parkeervergunningen nu weg zijn. ‘Dat scheelt toch al snel zo’n zestig parkeerplaatsen.’

De DMC heeft dit jaar enkele keren alleen vergaderd met de ondernemers met een winkeldeur. ‘Dan praat je over onderwerpen die iedereen aangaat zoals de koopzondagen of de openstelling met Sinterklaas en Kerst. Hierdoor creëer je meer betrokkenheid en kun je gezamenlijke afspraken maken.’ Heel blij is ze met het succes van de Vroege Vogel Actie. ‘Zeker nu we gekozen hebben voor vrijdag en zaterdag merk je dat de actie goed aanslaat bij de wensen van de klant. Ook zien we steeds meer winkeliers die inzien dat de Vroege Vogel Actie een succes is.’

Verhogen van de sfeer

Voor het jaar 2019 heeft de DMC het verhogen van de sfeer in het dorp als belangrijk speerpunt gekozen. ‘Meer groen, meer bankjes waar consumenten kunnen zitten en elkaar kunnen ontmoeten. We willen de consument langer in het centrum houden. Dus niet boodschappen doen en weer weg, maar ervoor zorgen dat blijft hangen en daardoor meer besteed. Winkelen in Dedemsvaart moet meer een beleving worden’, aldus Jolande. Zij verwijst naar het plan van de Provincie Overijssel om de retail te versterken. Hiervoor is een achttal winkelgebieden, waaronder Dedemsvaart, als pilot uitgekozen. ‘Centrummanager Leo Hoksbergen speelt hier ook een grote rol in. Samen willen we eraan werken dat winkels zich bewust worden van hun uitstraling, niet alleen qua winkel maar ook op sociale media. Soms kunnen kleine verbeteringen heel groot uitpakken.’