'Deze verkiezing gaat over méér dan alleen je uiterlijk’

Dedemsvaart - De 25-jarige Marco Ooms uit Dedemsvaart besteedt zijn vrije tijd aan vragen waar maar weinig twintigers mee bezig zijn: hoe poseer je het best voor de camera? Hoe leer je om te gaan met vragen uit het publiek? Hoe presenteer je jezelf het best op sociale media?

Marco is in het dagelijks leven Field  Accountmanager bij Samsung en daarnaast in the running voor de titel Mister International Netherlands (MIN). ‘Je moet sterk in je schoenen staan in dit wereldje. Het is een combinatie van beauty én brains.’

Gescout via sociale media

‘Voor de verkiezing ben ik, zonder zelf iets te doen, gescout via sociale media’, vertelt Marco. ‘Ik heb toen eerst een paar jongens die meededen in 2018 benaderd, omdat ik het werk niet kende. De respons was erg positief en dus besloot ik mee te doen.’ Het is een competitieve scene. Voor de 5e editie van de MIN waren maar liefst 100 aanmeldingen, waarvan 35 jongens uitgenodigd werden voor de casting. Hij legt uit: ‘Die dag bestond uit verschillende rondes, waaronder één waarin je jezelf voorstelt aan de jury en een zwembroekenronde. Als je de titel Mister International Netherlands wint, vertegenwoordig je Nederland voor de rest van de wereld tijdens de Mister International 2019 wereldverkiezing. De jury wil dan dat je zowel een goede uitstraling hebt als dat je er gezond en fit uitziet. Het gaat voor een groot gedeelte om hoe je jezelf presenteert en hoe sympathiek en gedreven je bent.’

Geen vijandige sfeer

Samen met 19 andere finalisten strijdt Marco om de titel in Nederland. Daar heerst geen vijandige sfeer, vertelt hij. ‘Natuurlijk zijn we elkaars concurrenten. Maar we helpen elkaar ook en we kunnen altijd met vragen bij elkaar terecht. Dat is fijn, want ik heb een hekel aan achterbaksheid die er in dit wereldje kan zijn. Ik ben zelf een eerlijk persoon en probeer altijd mezelf te blijven. Iedereen weet wat ze van me kunnen verwachten. Dat is in mijn persoonlijke omgeving van belang, maar ook op het podium, tegenover het publiek en de jury.’

Dat ellebogenwerk is iets wat veel voorkomt in de modellenwereld. Mooie mensen genoeg en als je jezelf niet genoeg op de voorgrond zet, nemen tien anderen je plaats maar al te graag in. Maar áls je het eenmaal maakt, ligt de wereld aan je voeten. Dat wekt niet zelden afgunst op bij de naaste omgeving van zo’n bekendheid. Hoe ervaart Marco dit? ‘Ik was eerst heel benieuwd hoe de mensen om me heen zouden reageren, maar ik was blij verrast. Iedereen vindt het gaaf voor me, support me en hoopt dat ik zo ver mogelijk kom.’

Prachtig opstartpodium

De smaak van het modellenwerk bevalt de Dedemsvaarder wel. ‘De internationale verkiezing is een prachtig opstartplatform voor meer en grotere opdrachten in de toekomst. Bovendien hou je de titel ‘Mister International 2019’ altijd bij je.’

De landelijke finale, waarin de twintig jongemannen strijden om de titel Mister International Netherlands, komt steeds dichterbij. De finale is op 28 juni in Theater De Kruispunt in Barendrecht. Tot die tijd bereiden Marco en de andere heren zich voor met verschillende trainingen op het gebied van catwalk-training, poseren voor de camera en het bijhouden en updaten van je sociale media-accounts.

Marco denkt dat hij een prima kans maakt om in de prijzen te vallen. ‘Ik heb een hoge gunfactor en kan goed met verschillende mensen levelen. Dat is belangrijk. Ik heb een tattoo van een leeuw op mijn lichaam. Deze dieren zijn net als ik: rustig en kalm, tot ze hun prooi zien en niet stoppen tot ze hem te pakken hebben. Zo ben ik ook. Ik wacht af, tot ik iets zie waar ik voor wil gaan. Deze wedstrijd geef ik de volle 100 procent.’